fredag 24 februari 2012

Matematisk lek

Häromdagen fick Jonathan en linjal i sin hand och vi följde honom med en kamera i vår hand när han utforskade avdelningen.

I läroplan för förskola står det bland annat att vi ska:

  • ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan,
  • utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik,
Vi ska också sträva efter att varje barn:
  • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
  • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

Här kan du se när han mäter olika saker på avdelningen och hans kommentarer efteråt när han tittade på bilderna:

"Jag mäter på golvet."

"Jag mäter Elsa. Hon var 3 år. Hon var lång."
"Jag mäter blommorna. Dem var jättelånga."

"Jag mäter ljusstaken. Den var liten."

"De var långa."


Ha en trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar