torsdag 7 mars 2013

Spontansamling med siffror i fokus

I väntan på att mellanmålet dukades fram samlades barnen tillsammans med en pedagog på gröna mattan. Dagens utmaning handlade om siffror/antal.

Ett barn började med att slå tärningen på ipaden och fick sedan i uppdrag att räkna prickarna och ta fram lika många kapplastavar. Därefter skrev vi siffran på ett papper. 

Genom att använda flera sinnen får barnen en större förståelse för innebörden av en siffra. De ser siffersymbolen och känner och räknar antal med hjälp av kapplastavarna.

Många nya kunskaper erövras genom leken och det lustfyllda lärandet, i samarbete med kompisarna. 








Siffran 6 är en stor utmaning! 




J slog nummer 1. "- Enkelt!" Han kunde t.o.m skriva siffran 1 själv, utan hjälp!




På vägen till bordet reflekterade E över siffrorna i golvet. Hon hoppade på dem och räknade högt, tätt följt av övriga barn. Jag frågade henne om hon kunde hitta siffran nummer 6, som hon slog på tärningen. Hon funderade lite och sprang sedan tillbaks till gröna mattan och hämtade pappret med nummer 6 på. Hon satte sig på golvet och jämförde siffran på pappret och i golvet. Hon stannade till lite tveksamt vid 2:an, men fortsatte sedan vidare. En stolt E upptäckte snart 6:an! "- Titta, där!"



Efter mellanmålet var det dags att gå ut i det vackra vädret. Några barn valde att ta med sig backen med plus-plus och satte sig vid bordet. Samtalet kring siffror fortsatte! De räknade dem och försökte forma olika siffror av plus-plussen.

Kanske har vi sått ett frö av intresse?! 

1 kommentar: