Barnen reflekterar tillsammans kring bokstäver, hur de ser ut och hur de låter!
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
"utvecklar sitt intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner." (Lpfö 98, Reviderad 2010)
Barnen har en massa funderingar kring skriftspråket och bollar gärna teorier sinsemellan, genom varandra och oss pedagogers utmaningar.
En tappad kniv kan vara allt som behövs för att reflektioner ska få fart!
"Titta, ett L! Mitt namn börjar på L"
"Titta här då, ett I som mitt namn börjar på! Man kan göra I:et liggande eller stående!"
"Mitt namn börjar på O, ett O som korven"
"-Ja, du har ett O ditt namn, men det börjar på N"
Efter att ha ätit upp korven konstaterades ytterligare ett O, genom att följa tallrikens kant med kniven.
"Titta, ett stort O!"
Funderingarna kring bokstäver gav associationer till siffror.
"Titta här Tina! 1, 2, 3. Jag är tre år!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar